Oszuści rosyjskojęzyczni „pracują” w Polsce (pracownicy Banku)
W ostatnim czasie w Polsce coraz częściej zdarzają się przypadki oszustw telefonicznych. Oszuści podszywają się pod pracowników banku, aby uzyskać dostęp do konta bankowego „ofiary”.
Dzwonią na telefon z dowolnego numeru. Podnosząc słuchawkę, osoba po drugiej stronie kabla przedstawia się jako pracownik banku. Oszust przekona Cię, że z Twojego konta została dokonana wpłata w wysokości kilku tysięcy złotych.
Kwota jest nazywana dość dużą, aby natychmiast przestraszyć osobę.
„Pracownik banku” wyjaśnia następnie, czy dana osoba dokonała takiej transakcji. Wykorzystując podekscytowanie osoby, oszuści zadają kilka pytań wyjaśniających, w szczególności:
ile pieniędzy jest na koncie,
kiedy ostatnio korzystałeś z aplikacji.
Również „pracownicy banku” mogą poprosić Cię o wykonanie przelewu na „bezpieczne konto”, aby nikt nie ukradł Twoich pieniędzy. Oczywiście nie powinieneś tego robić.
Jak nie stać się ofiarą oszustów
nie podawaj w reklamach numeru telefonu komórkowego przypisanego do karty płatniczej;
nie ujawniaj nieznajomym numerów telefonów komórkowych bliskich;
nie przekazuj kodów SMS otrzymanych na Twój numer osobom nieuprawnionym.
Należy również pamiętać, że pracownik banku nie ma prawa do poznania ani wyjaśnienia danych osobowych klienta.
Nigdy nie mów nikomu:
numer karty bankowej,
czas jego trwania,
Kod CVV,
hasło.